خانواده

خانواده و روانشناسی

خانواده

خانواده و روانشناسی

  • ۰
  • ۰

گیاه باستانی و مقدس دخترانه را می شناسید؟ اگر با خواص جادویی مریم گلی آشنا نیستید، این مقاله را حتما بخوانید.

مریم گلی

مریم گلی گیاهی پر خاصیت است که رابطه نزدیکی با رزماری دارد و اغلب به عنوان “گیاهان خواهر”معرفی می‎شوند. مریم گلی در واقع یک بوته همیشه سبز با ساقه‎های چوب و گل‎های آبی و بنفش است که در منطقه مدیترانه یافت می‎شود.

به گزارش مجله پیام دلتا، استفاده سنتی از خواص مریم گلی در پزشکی کاملا مستند شده است و هزاران سال قدمت دارد. این گیاه در ابتدا برای درمان نیش مار، محافظت در برابر شیطان، افزایش باروری زنان و سایر موارد استفاده می‎شد.

با این حال، پژوهش‎های مدرن ثابت کرده‎اند که تاثیر خواص مریم گلی برای انسان به خصوص بدن خانم‎ها قابل توجه است؛ به همین دلیل است که به طور گسترده به سراسر جهان صادر می‎شود و از ایالات متحده گرفته تا خاورمیانه کاربرد دارد. به طور معمول، این گیاه را به دلیل طعم فلفلی آن به غذاها برای خوش‎طعم شدن اضافه می‎کنند و یک عنصر کلیدی در بسیاری از غذاها و آماده‎سازی انواع گوشت است.

مریم گلی

خواص مریم گلی

این گیاه ترکیبی از مصارف خوراکی با آثار دارویی غیرقابل انکار دارد و همین باعث می‎‏شود که برای سلامتی بدن بسیار ارزشمند باشد.

افزایش شناخت و ادراک

تحقیقاتی که در مجله داروسازی و درمانگاه بالینی انجام شده، نشان داده است که حتی مقادیر کوچک عصاره مریم گلی، از نظر بوییدن یا مصرف می‎تواند به کاهش علائم بیماری آلزایمر خفیف تا حد متوسط ??و افزایش توانایی یادآوری و حافظه در افراد کمک کند.

جویدن برگ‎های مریم گلی همیشه دلپذیرترین راه نیست؛ زیرا عطر و طعم می‎تواند بسیار شدید باشد اما این مؤثرترین راه برای دریافت ترکیبات ارگانیک در سیستم بدن شما است اما اگر از مسائل التهابی، به ویژه در دستگاه تنفسی یا دستگاه گوارش رنج می‎برید، می‎توانید این التهاب را با دم کردن این گیاه برطرف کنید.

خواص آنتی اکسیدانی

شرایط مزمن و بیماری‎های خاص می‎تواند دلیل بعضی از نگرانی‎های بهداشتی و خطرناکی که در زندگی شما به وجود می‌آیند، باشد. بسیاری از این‎ها ناشی از رادیکال‎های آزاد، مواد خطرناک متابولیسم سلولی هستند که به سلول‎های سالم حمله می‎کنند و باعث آپوپتوز یا جهش می‎شوند.

ویتامین k

یکی از مزایای نادیده گرفته شده از خواص مریم گلی در واقع سطح بالای ویتامین K، ویتامین ضروری برای بدن است که در بسیاری از غذاها وجود ندارد. ویتامین K یک عنصر حیاتی در توسعه تراکم استخوان و اطمینان از صحت استخوان‏‎های ما است.

اگر از علائم اولیه پوکی استخوان رنج می‎برید یا یک سبک زندگی پایین از نظر مواد مغذی دارید؛ پس سلامت استخوان شما به طور طبیعی کم است. اضافه کردن برگ‏‎های مریم گلی به رژیم غذایی شما می‎تواند میزان  این ویتامین  را به مقدار قابل توجهی افزایش دهد.

سلامت پوست

استفاده موضعی از برگ مریم گلی می‎تواند اثربخشی آن در برابر شرایط پوستی خاص از جمله اگزما، پسوریازیس و آکنه را تشدید کند. این مشکلات ناخوشایند را می‎توان به سرعت یا به تدریج کاهش داد. البته اگر شما به طور منظم عصاره آن را به مناطق التهابی یا آسیب‎دیده بزنید.

کنترل دیابت

بر اساس یک مطالعه تحقیقی که در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شده است، مریم گلی یکی از بهترین گیاهان است که به کنترل دیابت کمک می‎کند. این گیاه حاوی عصاره‎ها و مواد شیمیایی خاص است که برخی از آنها در داروهایی که معمولا برای کنترل دیابت تجویز می‎شوند، به طور مصنوعی وجود دارد. به نظر می‎رسد تنظیم و مهار انتشار گلوکز ذخیره‏‎شده در کبد، جلوگیری از نوسان های عمده قند خون که می‎تواند به جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند، توسط این گیاه کنترل می‎شود.

کمک در هضم غذا

اسید رزمارینیک موجود در مریم گلی، به عنوان عامل ضد التهابی برای معده عمل می‎کند. این ماده مانع از اسپاسم معده می‎شود و می‎تواند به طور قابل توجهی کاهش اسهال و گاستریت برای بیماران مبتلا به شرایط ناراحت‎کننده را داشته باشد.

مبارزه با چاقی

افزایش وزن و چاقی ناشی از عوارض بهداشتی از جمله دیابت نوع 2 و فشار خون بالا است. آزمایشات مبتنی بر حیوانات با این گیاه نشان می‎دهد که این عصاره جذب چربی در پانکراس را مهار می‏‎کند و منجر به کاهش وزن کلی موش‎‏هایی که دارای رژیم غذایی با چربی بالا هستند، می‏‎شود. این یافته‎‏ها می‎تواند راه درمان طبیعی برای چاقی باشد.

درمان یائسگی

علائم یائسگی عبارت‎اند از گرگرفتگی، بی‎خوابی، سرگیجه، سردرد، عرق شبانه و گاه به گاه ضربان قلب. این علائم ناشی از نامتعادل بودن هورمونی، یعنی کاهش میزان استروژن است. در سال 2011، محققان سوئیس کشف کردند که چای مریم گلی می‏‎تواند برای علائم یائسگی مفید باشد.

دمنوش مریم گلی

طرز تهیه چای مریم گلی

علاوه بر خواص مریم گلی که دارویی است ،مریم گلی یک ماده محبوب در چای گیاهی است. چای این گیاه تسکین‎دهنده، طعم‎دهنده و به طور طبیعی بدون کافئین است.

برای تهیه این چای، یک فنجان آب جوش را روی یک قاشق غذاخوری از برگ‎های مریم گلی بریزید و اجازه دهید تا دم بکشد. برگ‎ها را قبل از نوشیدن دور بریزید.

مصارف دیگر مریم گلی

از این گیاه می‎توان در موارد دیگری چون رشد و پرورش گیاهان باغچه‎ای و مبارزه با آفات باغ یا به عنوان یک پاک‎کننده طبیعی خانگی هم استفاده کرد.

شایان ذکر است که مصرف این گیاه ممکن است باعث ایجاد عوارض در خانم‎ها مخصوصا در دوران بارداری شود؛ پس لازم است قبل از هر اقدام با متخصص تغذیه مشورت کنید.

همچنین بخوانید:

آدامس ؛ جویدنی خوشمزه و پرخاصیت

عسل ؛ شهد شیرین سلامتی

طلا بخوریم!

دمنوش خرما بخورید!

12 خاصیت شگفت‎ انگیز آب برنج

  • ۹۸/۰۵/۲۶
  • narges nazif

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی