خانواده

خانواده و روانشناسی

خانواده

خانواده و روانشناسی

۵۶ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

عدس فقط خوراکی باهوش‎ها نیست! یک خوراکی همه‎کاره است با کلی خاصیت! با دلتا همراه باشید.

عدس

عدس یکی از حبوباتی است که از قدیم‎الایام در اکثر نقاط دنیا کشت می‎شده است . گیاه‎شناسان اعتقاد دارند که این ماده حتی قبل از تاریخ نیز وجود داشته است . این ماده غذایی از نظر مقدر پروتئین بسیار غنی است و در بین گیاهان فقط لوبیای سویا بیشتر از آن پروتئین دارد. با پیام دلتا همراه باشید تا این خوراکی بی‎نظیر را بهتر بشناسید.

عدس

خواص عدس از نظر طب سنتی

عدس از نظر طب قدیم ایران، معتدل و خشک است و مانند دیگر گیاهان پوست و دانه آن دارای اثرات متضاد یکدیگر است؛ یعنی پوست آن گرم و خودش قابض است؛ به عبارت دیگر، پوست آن ملین و مغز آن ضد اسهال است.

کاهش کلسترول و تنظیم قند خون

  • عدس حاوی اسیدهای آمینه مختلف، ویتامین‎های گوناگون از جمله ویتامین B و مواد معدنی همچون آهن، کلسیم و فسفر است. این ماده، منبع بسیار خوبی از فیبرهای کاهش‎دهنده کلسترول است که نه تنها کمک به کاهش کلسترول می‎کند بلکه خاصیت تنظیم قند خون هم دارد؛ زیرا فیبر بالای آن از افزایش قند خون بعد از خوردن یک وعده غذایی جلوگیری می‎کند.

خواص دیگر

  •  به علت داشتن آهن برای رفع کم‎خونی و افزایش شیر مادران شیرده مفید است.
  • این ماده لعاب‎دار است و به همین علت مصرف آن برای ناراحتی‎های روده توصیه می‎شود.
  • برای درمان زخم‎های دهان و گلو و دیفتری، آن را بپزید و آب آن را غرغره کنید .
  • برای تقویت معده و برطرف کردن گاز معده عدس پخته را با سرکه میل کنید .
  • مصرف این ماده مغذی در سلامتی قلب نقش به سزایی دارد. این نقش نه تنها به دلیل فیبرهای موجود در عدس بلکه به علت مقادیر قابل ملاحظه‎ای از فولات و منیزم آن است.
  • مصرف این ماده مخصوصاً برای خانم‎هایی که در سنین باروری و دوران بارداری هستند و در معرض کمبود آهن هستند، ایده بسیار مناسبی است. فراموش نکنید که کمبود آهن باعث کم‎خونی می‎شود که برای مادر خوب نیست؛ چون نوزاد بعد از به دنیا آمدن از شیر مادر تغذیه می‏‎کند.
  • آرد عدس بوداده تشنگی را قطع می‎کند، معده را نیرو می‏‎بخشد، صفرا را خاموش و هیجان خون را فرو می‎نشاند و حرارت را کم می‌کند.

عدس

خواص جوانه عدس

جوانه‌ها دارای انواع ویتامین همچون ویتامین B12 هستند و برای کم‎خونی حاد مصرف جوانه بسیار موثر است. جوانه‎های گندم، عدس، ماش و یونجه سرشار از ویتامین و پروتئین بوده ولی کالری کمی دارند. همچنین ویتامین C و E در آنها به وفور یافت می‎شود.

مصرف جوانه‎ها به دلیل اینکه حاوی ویتامین E است، برای درمان ناباروری و پیشگیری از بیماری‎های قلبی، عروقی و سرطان موثر است. همچنین کسانی که پوست آنها در زمستان خشک می‎شود، می‎توانند از نرم‎کننده‎های حاوی ویتامین E که از جوانه‎ها ساخته شده است، استفاده کنند. مصرف جوانه‎ها برای حفظ سلامت پوست به ویژه در دوران سالمندی توصیه می‎شود.

جوانه عدس انرژی را زیاد می‎کند

این جوانه حاوی ویتامین‎های A، B، C، اسید فولیک و املاح آهن، فسفر و کلسیم است. این جوانه مقوی قلب، تصفیه‎کننده خون، شستشو دهنده کلیه‎ها و افزاینده انرژی است. همچنین فیبر آن نقش موثری در کاهش کلسترول و پرفشاری خون و تنظیم ترشح انسولین دارد و به دلیل پروتئین زیاد خاصیت سیر‎کنندگی بالایی دارد.

طرز تهیه

عدس‎ها می‎توانند به راحتی به هر نوع سوپ یا سالادی افزوده شوند . یا مقداری مناسبی از آن را در آب ریخته و به آن سیب‎زمینی‎ یا حتی کمی برنج اضافه نمایید و اجازه دهید تا کاملاً پخته شوند .شما می‎توانید به مدت 12 ماه، عدس را در مکان‎های خشک، خنک و تاریک ذخیره کنید و در صورت پخت هم تقریباً به مدت 3 روز می‎توانید آن را در یخچال نگهداری کنید.

عدس

چرا عدس به لاغری کمک می‎کند؟

برخی بر این عقیده‎اند که مصرف این ماده‎ی مغذی باعث چاقی می‎شود. اما باید بدانید که راز تناسب اندام در رعایت حد تعادل است. اگر به طور منظم و البته بدون افراط عدس مصرف می‏‎کنید، گام مؤثری در رسیدن به تناسب اندام برداشته‎اید.

به خاطر اینکه عدس سرشار از زینک (روی) است. این ماده‎ی معدنی به کنترل گرسنگی و مقابله با ریزه‎خواری بین وعده‎های غذایی کمک زیادی می‎کند. شما می‎توانید با یک پیاله عدس به طور کامل سیر شوید.

عدس حاوی میزان قابل توجهی پروتئین است که در چهارچوب رژیم لاغری توصیه می‎شود؛ چون این ماده برای استحکام عضلانی و پیشگیری از شل شدن آن‎ها لازم و ضروری است. همچنین این ماده‎ی خوراکی حاوی میزان قابل توجهی پتاسیم است که مانع از تجمع آب و مایعات در بافت‎ها شده و از احتباس آب پیشگیری می‎کند.

مزایای مصرف عدس در دوران بارداری

  • فولیک اسید موجود در عدس از نقص در هنگام تولد مانند بی‎مغزی جلوگیری می‎کند.
  • نصف فنجان عدس حاوی 179 میلی‎گرم فولات است که نوعی ویتامین ب است که به رشد سلول‎های جدید کمک می‎کند. خانم‎های باردار روزانه به مصرف 600 میلی‎گرم فولات نیاز دارند.
  • فولیک اسید در بارداری تاثیر منفی داروها بر بدن را از بین می‎برد. اگر سیگار می‎کشید یا مشروب می‎خورید، فولیک اسید موجود در عدس باعث جذب مواد مضر می‎شود.
  • عدس همچنین سرشار از پروتئین است. پروتئین به رشد ماهیچه‎های جنین کمک می‎کند.
  • فیبر موجود در عدس از بیماری‎های مجاری گوارشی جلوگیری می‎کند. این فیبر چاقی را کنترل می‎کند و مانع از بالا رفتن کلسترول می‎شود. نصف فنجان عدس حاوی 8 میلی‎گرم فیبر است.
  • یبوست یکی از مشکلات رایج در دوران بارداری است که با مصرف عدس غنی از فیبر برطرف می‎شود.
  • مطالعات نشان می‎دهد، عدس نقشی مهمی در عملکرد بیولوژیکی مغز دارد.
  • اگر در دوران بارداری میگرن دارید، می‎توانید با مصرف عدس که غنی از ویتامین ب 5 است، با استرس و میگرن مقابله کنید.

ماسک عدس

مواد لازم

  • یک قاشق غذاخوری ماست
  • یک قاشق غذاخوری عدس
  • یک قاشق مرباخوری آب لیموترش

طرز تهیه

ماست را با آب لیموترش مخلوط کنید و سپس عدس پخته و له‎شده را به آن اضافه کنید. این مخلوط را در مخلوط‎کن بریزید تا کاملاً یکدست شود. این مخلوط را برای 20 دقیقه روی پوست قرار دهید. این ماسک باعث شفافیت و پاکیزگی پوست می‎شود.

عدس

مضرات عدس

  • مصرف زیاد عدس باعث ضعف دید می‎شود.
  • کسانی که اختلالات قاعدگی دارند، عدس نخورند.
  • خوردن عدس در شب باعث کابوس و مالیخولیا می‎شود.
  • کسانی که تصلب شرائین دارند، عدس کم بخورند.
  • زیاده‎روی در خوردن عدس باعث جذام می‎شود.
  • افرادی که آنژین صدری دارند، عدس کم بخورند.
  • زیاده‎روی در خوردن عدس ضعف اعصاب می‎آورد.
  • افراد سوداوی عدس کم بخورند.
  • خوردن زیاد عدس باعث سخت ادراری می‎شود.

همچنین بخوانید:

12 خاصیت شگفت‎ انگیز آب برنج

چگونه یک جغد ورزشکار باشیم؟

لاغری با بوی خوراکی ها

مریم گلی ؛ گیاه باستانی دخترانه !

12 دانه‎ ی شگفت انگیز لاغری

  • narges nazif
  • ۰
  • ۰

دانه‎های گیاهی لاغری را می‎شناسید؟ مگر می‏‎شود یک کاسه سالاد رژیمی خوشمزه درست کرد و از خیر این دانه‎ها گذشت؟ با دلتا همراه باشید.

دانه لاغری

از هرچه بگذرید از این دانه‎های خوراکی مغذی برای رژیم لاغری بدن‎تان نمی‎توانید بگذرید. در حقیقت، بعضی از دانه‎های گیاهی خواص شگفت‎انگیزی برای بدن دارند و همچنین باعث لاغری می‎شوند. تاثیر این دانه‎ها در کاهش وزن بسیار زیاد است. با مجله پیام دلتا همراه باشید تا راز تناسب اندام و لاغری افراد را بیشتر بدانید.

دانه لاغری

دانه‎های گیاهی مغذی برای لاغری

تخم شربتی

حتما در خصوص فواید و خواص تخم شربتی زیاد شنیده‎اید. این دانه‎های کوچک سرشار از فیبرهای محلول و غیرمحلول در آب هستند. اگر به طور مرتب از این دانه‎ها مصرف کنید، تأثیر زیادی در افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش تدریجی وزن پیدا می‎کنید. یادتان باشد تخم شربتی تأثیر زیادی در گردش خون و سوخت و ساز بدن دارد؛ چون حاوی درصد زیادی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است. این اسیدهای چرب به کاهش کلسترول بد و تری‎گلیسیرید و همچنین افزایش کلسترول خوب بدن کمک زیادی می‎کنند.

تخم کتان

بی‎دلیل نیست که تخم کتان روز به روز شهرت بیشتری در بین مردم پیدا می‎کند. این دانه‎های کوچک حاوی میزان زیادی فیبر است و بهترین منبع گیاهی برای تهیه‎ی یک سالاد رژیمی شناخته شده‎اند. علاوه بر این، تخم کتان سرشار از میزان زیادی استروژن بوده است و به طور خلاصه دانه‎های شگفت‎انگیزی هستند. نتایج پژوهش‎ها نشان می‎دهد که با مصرف تخم کتان، فیبر بیشتری در مقایسه با مصرف غلات وارد بدن می‎شود. این دانه‎ها برای مقابله با یبوست و کاهش میزان کلسترول خون موثر عمل می‎کنند.

دانه خردل

دانه خردل طعم خوبی دارد و شما می‎توانید برای خوشمزه‎تر کردن ماهی، گوشت و سالادهای رژیمی و گیاهی از آن استفاده کنید. دانه خردل مکمل طبیعی امگا 3، کلسیم، فیبر، آهن، منیزیم، فسفر، پروتئین، سلنیوم و زینک است. این دانه‎های کوچک برای بهبود هضم غذا مفید هستند؛ چون ترکیباتی دارند که باعث ترشح شیره معده می‎شود.

دانه لاغری

تخم آفتابگردان

این دانه‎ها احساس سیری ایجاد می‎کنند، در افزایش سوخت و ساز بدن نقش دارند و سرشار از اسید اولئیک، لینولئیک، پالمیتیک، استئاریک، آراشیدیک و لسیتین هستند. ترکیبات مذکور به کاهش میزان چربی بد خون کمک می‎کنند. تخمه آفتابگردان به عملکرد خوب کبد نیز کمک می‎کند. فیبرهای موجود در این دانه‎ها به ویژه باعث کاهش جذب کلسترول در روده‎ها شده و اجازه نمی‎دهد چربی‎ها در بدن جمع شوند.

پسیلیوم

پسیلیوم یک فیبر قابل انحلال است که از دانه‎های گیاه پلانتاگو اواتا گرفته شده است و به عنوان ملین و حجیم‎کننده مدفوع استفاده می‎شود. این فیبر محلول در آب می‎تواند بدون جذب یا تجزیه کامل از دستگاه گوارش عبور کند. در عوض آب را جذب کرده و تبدیل به ماده‎ای چسبناک می‎شود که برای یبوست، اسهال، قند خون، فشار خون، کلسترول و کاهش وزن مفید است.

زیره

زیره یک ادویه درمانی بسیار موثر در کاهش نفخ شکم و البته چاقی است. این ماده تلخ‎مزه ادویه بومی کشورهای آسیایی است و یکی از بهترین مواد موثر در از دست دادن چربی شکم به شمار می‌آید. با خوردن زیره در 20 روز می‌توان به طور مستمر شاهد کاهش وزن کلی بدن و کمتر شدن سایز شکم و کمر بود.

دانه لاغری

دانه چیا

یکی از انواع دانه‎ها که به تسریع کاهش وزن کمک می‎کند، دانه چیا است. آن‎ها به خاطر مقدار بالای فیبر محلول و نامحلول به علاوه آنتی اکسیدان مشهور هستند. آن‎ها همچنین شامل اسیدهای چرب امگا 3 و آمینو اسیدهای ضروری نیز هستند و به عنوان غذای سالم شناخته می‎شود. جذب منظم آن‎ها به مبارزه با هضم کند و یبوست کمک می‎کند. به علاوه، آن‎ها متابولیسم را افزایش می دهند و چربی شکم را کاهش می‎دهند.

دانه گشنیز

دانه‎های گشنیز، دانه‎های قهوه‎ای کوچکی هستند که با طعم مرکبات تشخیص داده می‎شود. با اینکه مصرف آن‎ها به اندازه گزینه‎های قبلی رواج چندانی ندارد اما دانه‎هایی برای لاغری با مزایای دارویی وجود دارد. مواد مغذی فعالیت متابولیکی را تحریک و به تنظیم سطح گلوکز خون کمک می‎کنند.

دانه کنجد

سهم ضعیف نیاسین به کاهش احساس اضطراب برای توقف میل سیری‎ناپذیر خوردن کمک می‎کند، آن‎ها حاوی آمینو اسیدها هستند که از تشکیل ماهیچه در هنگام بهبود عملکرد فیزیکی پشتیبانی می‎کنند. آن‎ها منبع فیبر رژیمی هستند که برای بهبود هضم و کنترل کلسترول توصیه می‎شود.

دانه کدو تنبل

آیا می‌دانستید یکی از بهترین دانه‌هایی که به کاهش وزن کمک می‌کند، دانه کدو تنبل است. آنها از هر دانه دیگری، روی بیشتری دارند که برای کاهش وزن حائز اهمیت است. روی به ساخت هورمون تستوسترون که عامل تشکیل ماهیچه و سوختن چربی است، کمک می‌کند.

شاه‎دانه

شاه‌دانه برای کاهش وزن و بهبود کارکرد مغز بسیار مفید است. تاثیر این دانه در کاهش وزن دو برابر است. اول از همه، در هر سه قاشق غذاخوری شاه‌دانه، 12 گرم پروتئین وجود دارد؛ در ثانی، حاوی چربی امگا3 است که به آب کردن چربی در بدن کمک می‌کند.

کینوآ

کینوآ در حقیقت دانه گیاهی است و جزء حبوبات محسوب نمی‌شود. بله کینوآ یک شِبه‎دانه نامیده می‌شود؛ زیرا طبخ این دانه همانند حبوبات است. کینوآ منبعی غنی از تمام آمینواسیدها، پروتئین‌ها، فیبر گیاهی، روی، منیزیم و حتی برخی از چربی‌های مفید است.

همچنین بخوانید:

چگونه یک جغد ورزشکار باشیم؟

لاغری با بوی خوراکی ها

آسپرین طبیعی پروستات رسید!

برنج نوک مدادی خورده اید؟

چای گیاهی با پشم گربه!

  • narges nazif
  • ۰
  • ۰

جنگ غذا با دارو!

غذا بخوریم یا دارو؟ غذا و خوراکی‎های مختلف می‎توانند به عنوان یک شبه‎دارو بسیاری از بیماری‎ها را درمان کنند با دلتا همراه باشید.

جنگ غذا

‍‍‍در شرایطی که برخی انتخاب‎های غذایی می‎توانند به پیشگیری یا افزایش خطر ابتلا به بیماری منجر شوند، همه بیماری‎ها فقط از طریق رژیم غذایی قابل پیشگیری یا درمان نیستند.

به گزارش مجله پیام دلتا، آنچه برای خوردن انتخاب می‎کنید، آثار عمیقی بر سلامت کلی بدن شما دارد. پژوهش‎ها نشان داده‎اند که عادت‎های غذایی بر خطر ابتلا به بیماری تاثیرگذار هستند. در شرایطی که برخی غذاها ممکن است موجب بیماری‎های مزمن شوند، برخی دیگر خواص دارویی و محافظتی قوی ارائه می‎کنند؛ پس درواقع غذا می‎تواند همچون دارو عمل کند.

با وجود این، رژیم غذایی در هیچ شرایطی به تنهایی نمی‎تواند و نباید جایگزین دارو شود. اگرچه بسیاری از بیماری‎ها از طریق تغییرات غذایی و سبک زندگی قابل پیشگیری، بهبودپذیر یا حتی قابل درمان هستند، بسیاری موارد دیگر این گونه نیستند.

جنگ غذا

محافظت بدن با غذا

بسیاری مواد مغذی موجود در مواد غذایی سلامت انسان را تقویت و از بدن ما در برابر بیماری ها محافظت می‎کنند. به همین سبب، مصرف مواد غذایی کامل و مغذی اهمیت دارد؛ زیرا ترکیبات منحصر به فرد موجود در آنها با همکاری یکدیگر تاثیری دارند که یک مکمل غذایی در ایجاد شرایطی مشابه با آن ناتوان است.

ویتامین‎ها و مواد معدنی

اگرچه بدن انسان به مقادیر کم ویتامین‏‎ها و مواد معدنی نیاز دارد اما آنها برای حفظ سلامت مطلوب بدن انسان ضروری هستند. رژیم‎های غذایی غربی که سرشار از غذاهای فرآوری‎شده هستند و میزان محصولات کامل و تازه در آنها کم است، به طور معمول با کمبود محتوای ویتامین‎ها و مواد معدنی مواجه هستند. چنین کمبودهایی می‏‎تواند خطر ابتلا به بیماری را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

به عنوان مثال، مصرف ناکافی ویتامین C، ویتامین D و فولات ممکن است به ترتیب به قلب انسان آسیب برساند، موجب اختلال در عملکرد سیستم ایمنی شوند و خطر ابتلا به برخی انواع سرطان را افزایش دهند.

ترکیبات گیاهی مفید

مواد غذایی مغذی از جمله سبزیجات، میوه‎ها، لوبیا‎ها و غلات حاوی ترکیبات گیاهی مفید مختلفی، مانند آنتی اکسیدان‎ها هستند. آنتی اکسیدان‎ها از سلول‎ها در برابر آسیب ناشی از فعالیت رادیکال‎های آزاد که ممکن است به بیماری منجر شود، محافظت می‎کنند.

مطالعات نشان داده‎اند افرادی که رژیم غذایی آنها سرشار از آنتی اکسیدان‎های پلی‎فنولی است، نرخ‎ پایین‌تر افسردگی، دیابت، زوال عقل و بیماری قلبی را تجربه می‎کنند.

غذا

فیبر

فیبر بخشی ضروری از یک رژیم غذایی سالم محسوب می‎شود. این ماده نه فقط گوارش و دفع مواد زائد را بهبود می‎بخشد بلکه باکتری‏‎های مفید در روده بزرگ را تغذیه می‎کند؛ از این رو، مواد غذایی سرشار از فیبر، مانند سبزیجات، لوبیاها، غلات کامل و میوه‎ها، به محافظت در برابر بیماری، کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی کمک می‎کنند. از سوی دیگر، رژیم‎های غذایی کم‎فیبر با افزایش خطر ابتلا به بیماری‎ها، از جمله سرطان روده بزرگ و سکته مغزی پیوند خورده‎اند.

پروتئین و چربی‎های سالم

پروتئین و چربی به طور کلی نقشی‎ مهم در بدن انسان دارند. اسید آمینه‎ها – واحدهای سازنده پروتئین – به عملکرد سیستم ایمنی، ساخت عضله، سوخت و ساز و رشد کمک می‎کنند، در شرایطی که چربی‎ها سوخت مورد نیاز بدن را تامین و به جذب مواد مغذی بدن کمک می‎کنند.

اسیدهای چرب امگا-3 که در برخی مواد غذایی، مانند ماهی‎های چرب وجود دارند، به تنظیم سطوح التهاب کمک می‎کنند و با بهبود سلامت قلب و سیستم ایمنی پیوند خورده‎اند.

غذا

تاثیر رژیم غذایی بر بیماری‎ها

مواد غذایی مغذی ممکن است خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهند، در شرایطی که عکس این مسئله برای غذاهای به شدت فرآوری‎شده صادق است؛ یعنی انتخاب‎ غذاهای ناسالم می‎تواند خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد.

رژیم‎های غذایی ناسالم حاوی نوشیدنی‎های شیرین، فست‎فود و غلات پالایش‎شده از دلایل اصلی ابتلا به شرایطی مانند بیماری قلبی، دیابت و چاقی هستند. این غذاهای فرآوری‎شده به باکتری‎های روده بزرگ نیز آسیب می‎رسانند و موجب مقاومت به انسولین، التهاب مزمن و خطر کلی ابتلا به بیماری می‎شوند.

طی یک تحقیق با حضور بیش از 100 هزار نفر مشخص شد که هر 10 درصد میزان افزایش مصرف غذای فرآوری‎شده به افزایش 12 درصدی خطر ابتلا به سرطان منجر می‎شود.

رژیم غذایی سالم مثل دارو عمل می‎کند

از سوی دیگر، پژوهش‎ها نشان داده‎اند که رژیم‎های غذایی سرشار از غذاهای گیاهی و محتوای کم غذاهای فرآوری‎شده به تقویت سلامت انسان کمک می‎کنند؛ به عنوان مثال، رژیم غذایی مدیترانه‎ای که سرشار از چربی‎های سالم، غلات کامل و سبزیجات است، با کاهش خطر بیماری قلبی، بیماری‎های انحطاط عصبی، دیابت، برخی انواع سرطان و چاقی پیوند خورده است.

از دیگر الگوهای غذا خوردن که محافظت در برابر بیماری را نشان داده‏‎اند، می‎توان به رژیم‎های غذایی مبتنی بر گیاهان و مبتنی بر غلات کامل  اشاره کرد.

در واقع، برخی رژیم های غذایی ممکن است روند برخی بیماری‎ها را معکوس کنند؛ به عنوان مثال، رژیم‎های غذایی مبتنی بر گیاهان نشان داده‎اند که بیماری سرخرگ کرونر را معکوس می‎کنند، در شرایطی که سبک‎های زندگی بسیار کم کربوهیدرات ممکن است در برخی افراد به بهبود دیابت نوع 2 کمک کنند.

افزون بر این، رژیم‎های غذایی مغذی، مانند رژیم غذایی مدیترانه‎ای، نسبت به رژیم‎های غذایی غربی با کیفیت بهتر زندگی و نرخ‌های پایین‌تر افسردگی پیوند خورده‎اند و ممکن است حتی طول عمر انسان را افزایش دهند.

چنین یافته‎هایی ثابت می‎کنند که رژیم‎های غذایی سالم و مغذی به عنوان دارویی پیشگیرانه عمل می‎کنند.

غذا

آیا غذا می‎تواند بیماری را درمان کند؟

در شرایطی که برخی انتخاب‎های غذایی می‎توانند به پیشگیری یا افزایش خطر ابتلا به بیماری منجر شوند، همه بیماری‎ها فقط از طریق رژیم غذایی قابل پیشگیری یا درمان نیستند. عوامل بسیار دیگری بر سلامت و خطر ابتلا به بیماری تاثیرگذار هستند.

خطر ابتلا به بیماری بسیار پیچیده است. اگرچه یک رژیم غذایی ضعیف می‎تواند موجب ابتلا به بیماری شود، اما عوامل بسیار دیگری نیز باید در نظر گرفته شوند. ژنتیک، استرس، آلودگی، سن، عفونت‎ها، خطرات شغلی و انتخاب‎های سبک زندگی، مانند ورزش نکردن ، سیگار کشیدن و مصرف الکل نیز می‎تواند در این زمینه تاثیرگذار باشند.

به هر حال، غذا نمی‎تواند جبرانی برای انتخاب‎های سبک زندگی ضعیف، ژنتیک یا عوامل دیگر مرتبط با ابتلا به بیماری باشد.

غذا نباید جایگزین دارو شود

اگرچه رعایت یک رژیم غذایی سالم‌تر می‎تواند به پیشگیری از بیماری کمک کند، درک این نکته اهمیت دارد که غذا نمی‎تواند و نباید جایگزین دارو شود. داروها برای نجات جان انسان‎ها و درمان بیماری‎ها توسعه یافته‎اند. در شرایطی که ممکن است بیش از حد تجویز شوند یا به عنوان راه‎حلی ساده برای مشکلات غذایی و سبک زندگی استفاده شوند اما داروها گزینه‎ای ارزشمند برای مقابله با بیماری در نظر گرفته می‎شوند.

از آنجا که بهبودی فقط با رژیم غذایی یا سبک زندگی حاصل نمی‎شود، نادیده گرفتن درمان دارویی و تمرکز بر رژیم غذایی به تنهایی می‎تواند خطرناک و حتی مرگبار باشد.

مواد غذایی با خواص دارویی قدرتمند

انتقال به یک رژیم غذایی مبتنی بر مواد غذایی کامل می‎تواند سلامت شما را به روش‎های مختلف بهبود ببخشد. از جمله مواد غذایی با فواید چشمگیر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توت‎ها
  • مصرف سبزیجات چلیپایی
  • ماهی‎های چرب دریایی
  • انواع قارچ‎ها
  • ادویه‎های مفید چاشنی‎دهنده
  • گیاهان دارویی و طب سنتی
  • چای سبز
  • آجیل و دانه‎های مغذی

بنابراین، رعایت یک رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی کامل، مانند میوه‎ها و سبزیجات، ساده‌ترین روش برای بهره‌مندی از فواید دارویی مواد غذایی است.

همچنین بخوانید:

داستان بیماری های بودار

مار سبز ؛ خوردنی مفید و لاکچری

کینوا ؛ خاویار گیاهی خوشمزه

شیر طلا ؛ خوراکی عجیب بیابانی!(+ویدئو)

راز طول عمر ؛ چطور 120 ساله شویم؟!

  • narges nazif
  • ۰
  • ۰

سیگار بکشید تا زنده بمانید! تعجب نکنید اگر سیگار الکترونیکی بکشید مدت زمان بیشتری عمر می‎کنید؛ البته این جایگزینی به مضرات آن نمی‎ارزد!

سیگار

قطعا سیگار و نیکوتین موجود در آن سلامت شما را به خطر می‎اندازد . البته در این میان سیگار‎های الکترونیک می‎توانند جایگزین مناسب‎تری باشند که سلامتی و طول عمر شما را بیشتر می‎کنند. به ‌هر حال، با تحقیقات فعلی می‌توان اعلام کرد که سیگار‌های الکترونیکی از سیگار‌های کلاسیک، کم‌خطرتر هستند. در واقع با مصرف این‌گونه محصولات، احتمالاً یکی دو سال بیشتر زنده خواهید ماند و البته مشکلات کمتری را نیز برای اطرافیان خود ایجاد خواهید کرد.

به گزارش مجله پیام دلتا، امروزه، سیگار‌های الکترونیکی به‌ عنوان راهکاری برای ترک سیگار به ‌حساب می‌آیند. با این‌ حال، پزشکان و کارشناسان از سراسر جهان، نگرانی خود را در مورد محبوبیت این شکل خاص از اعتیاد به نیکوتین اعلام کرده‌اند. هرچند پاسخ به این پرسش که آیا سیگار‌های الکترونیکی برای سلامت انسان خطر دارند یا نه؟ از یک بله و خیر ساده، پیچیده‌تر است.

سیگار

سیگار الکترونیکی

سازمان سلامت جهانی به اهمیت جایگزینی سیگار‌های کلاسیک با سیگار‌های الکترونیک اصرار دارد و همین موضوع باعث شده است تا نظر کارشناسان بیشتری به مضرات سیگار‌های الکترونیکی جلب شود. بسیاری از شهر‌های بزرگ جهان در برخورد با سیگار‌های الکترونیکی، رویه‌ای برابر با سیگار‌های کلاسیک را در پیش گرفته‌اند. مصرف این‌گونه سیگار در محل‌های عمومی در اغلب شهر‌های جهان ممنوع است.

یکی از دلایلی که نمی‌توان با دقت بالا، به بررسی ضرر‌های سیگار الکترونیک پرداخت، زمان کمی است که از تاریخ ساخت این محصولات گذشته است. موضوعی که باعث شده است هنوز نتوان از طریق آماری، مضرات این شکل نوین از مصرف نیکوتین را اثبات کرد. هرچند از نظر علمی می‌توان ارتباط بسیاری از مشکلات جسمانی و روحی را با مصرف این‌گونه محصولات اثبات کرد.

سیگار

مضرات سیگار الکترونیکی

خطر حمله قلبی و سکته

در بهار امسال، دانشگاه علوم پزشکی استنفورد یک بررسی دقیق روی مایع استفاده‎شده در سیگار‌های الکترونیکی کرده و به این نتیجه رسیده است که مصرف این ماده، شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی و مشکلات عروقی را افزایش می‌دهد.

با نزدیک کردن این ماده به سلول‌های انسانی، مشکلات زیادی برای سلول از جمله تغییر شکل دی‌ان‌ای و مرگ سلولی رخ داده است. خون اشخاصی که از سیگار‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند، نیز نشانه‌هایی از همین شکل نابودی دارد.

این آزمایش نشان می‌دهد که برخلاف باور‌های معمول، سیگار‌های الکترونیکی در خصوص بیماری‌های قلبی، سکته و بیماری عروقی، تفاوت چندانی با سیگار‌های کاغذی ندارند و نمی‌توانند جایگزینی مناسب محسوب شوند.

تحقیقات دیگر نیز نشان می‌دهد که برخلاف باور‌های پیشین، اشخاصی که از سیگار‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند، 56? بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارند. شانس سکته مغزی نیز با مصرف این‌گونه محصولات، 30? افزایش می‌یابد. سازمان اعتیاد آمریکا نیز این ارقام را به ترتیب، 34? و 25? می‌داند که باز هم نشان‌دهنده خطرات سیگار الکترونیک و ویپ است.

تشنج

یک ارتباط عجیب بین مصرف سیگار الکترونیکی و تشنج‌های عصبی وجود دارد. به نظر می‌رسد نورون‌های مغز که مسئول احساسات و حافظه هستند، تحت تأثیر مایع استفاده‌شده در این‌گونه محصولات قرار می‌گیرند.

این موضوع وقتی خطرناک‌تر می‌شود که بدانیم بسیاری از ویپ‌های ارزان‌قیمت، از مایعات غیر استاندارد استفاده می‌کنند که درصد نیکوتین و دیگر مواد مضر آن، 52 درصد بیشتر از استاندارد جهانی و حتی سیگار‌های کلاسیک است.

افراد زیر 18 سال، شانس بیشتری برای مسمومیت با نیکوتین دارند. همین موضوع اثبات می‌کند که نیاز بیشتری به بررسی و کنترل مصرف سیگار‌های الکترونیکی در کودکان و نوجوانان است.

سازمان غذا و داروی آمریکا FDA یک بررسی دقیق از رابطه سیگار‌های الکترونیکی و تشنج داشته است که نشان می‌دهد از نظر آماری نیز این دو موضوع را می‌توان به هم مرتبط دانست. در بین سال‌های 2010 تا 2018، بیش از 35 مورد تشنج بعد از مصرف ویپ گزارش شده است. موضوع نگران‌کننده‌تر اینکه در بعضی از موارد فقط پس از یک یا دوبار مصرف سیگار الکترونیکی این اتفاق رخ داده است. این آمار در سال 2019 افزایش داشته و به 127 مورد از تشنج پس از مصرف ویپ رسیده است.

مشکلات بارداری

مشکلات پس از بارداری ناشی از مصرف سیگار‌های کلاسیک و کاغذی بر کسی پوشیده نیست. موضوعی که خطرناک به نظر می‌رسد این است که بسیاری از زنان باردار باور دارند که مصرف سیگار‌های الکترونیکی در هنگام بارداری بی‎خطر است.

آزمایش‌ها و تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف هر شکل از نیکوتین در هنگام بارداری، تأثیراتی دائمی را بر مغز، ریه و قلب نوزاد خواهد داشت؛ یعنی مصرف یک سیگار الکترونیکی نه فقط نسل کنونی را تحت تأثیر قرار می‌دهد بلکه آینده سلامت جامعه را نیز به خطر می‌اندازد.

مشکلات روحی و افسردگی

به نظر می‌رسد ارتباطی مستقیم بین مصرف سیگار‌های الکترونیکی و افسردگی وجود داشته باشد. البته هنوز مشخص نیست که این ارتباط به دلیل مصرف سیگار یا افسردگی پیشین فرد رخ داده است اما آمار نشان می‌دهد که مصرف این محصولات، ارتباطی 50? با افسردگی دارد. این آمار در سیگار‌های کلاسیک نیز با سیگار‌های الکترونیکی برابری می‌کند.

در هر صورت تأثیر نیکوتین بر شرایط روحی انسان اثبات شده است. تأثیراتی که می‌تواند رشد مغزی انسان را به خطر بیندازد. رشد مغز تا 25 سالگی ادامه دارد و متأسفانه اغلب کاربران سیگار‌های الکترونیکی، زیر 25 سال سن دارند. بیماری‌های روانی مثل افسردگی، استرس، پنیک و وسواس، ارتباط مستقیم با مصرف نیکوتین دارند. نیکوتینی که ماده اصلی تشکیل‌دهنده سیگار‌های الکترونیکی است.

تأثیرات عصبی

به نظر می‌رسد ارتباط سیگار‌های الکترونیکی با مغز، بیشتر از دیگر اعضای بدن انسان باشد. وجود منگنز در مایع مصرفی در سیگار‌های الکترونیکی باعث شده است تا نگرانی‌ها زیادی در مورد مصرف بالای این سیگار‌ها وجود داشته باشد.

مصرف منگنز برای بدن انسان ضروری است، اما این مصرف باید به‌صورت خوراکی باشد. جذب منگنز از طریق ریه، مستقیماً به مغز منتقل می‌شود. سردرد و ضعف جسمانی از نشانه‌های مسمومیت با منگنز است که با مصرف عادی سیگار‌های الکترونیکی نیز روی می‌دهد. با مصرف بلندمدت منگنز، مشکلات تمرکز، ضعف حافظه و بیماری‌های جسمانی دیگر نیز به فهرست نشانه‌های مسمومیت با این ماده اضافه می‌شود.

مشکلات تنفسی

یکی از عمده دلایلی که اغلب مصرف‌کنندگان سیگار‌های کلاسیک به ویپ روی می‌آورند، مشکلات ریوی و تنفسی است. هرچند سیگار‌های الکترونیکی با سوختن تنباکو عمل نمی‌کنند اما مواد شیمیایی زیادی را به ریه انسان وارد می‌کنند.

بسیاری از کاربران باور دارند که سیگار‌های الکترونیکی، خطری برای ریه انسان ندارند اما تحقیقات نشان داده که هرچند ضرر این سیگار‌ها برای ریه، از سیگار‌های عادی کمتر است، باز هم نمی‌توان این محصولات را بی‌خطر دانست. مصرف کروم موجود در سیگار‌های الکترونیکی با بیماری‌هایی مثل آسم و سرطان ریه و نای، ارتباط مستقیم دارد. موضوعی که نباید در مصرف ویپ نادیده گرفته شود.

سیگار

سیگار الکترونیکی ،آری یا نه؟

پاسخ این پرسش با توجه به جدید بودن این محصولات چندان ساده نیست، اما با یک نگاه علمی به شیوه های تولید، می‌توان پرخطر بودن آن‌ها را تأیید کرد. شباهت‌های زیادی بین سیگار‌های جدید و قدیمی وجود دارد که نشان‌دهنده مشکلات جسمی و روحی احتمالی با مصرف این محصولات است.

هرچند به نظر می‌رسد خطرات این سیگار‌ها از سیگار کلاسیک، کمتر باشد، اما بوی مناسب و شکل ظاهری فرد باعث شده تا مصرف روزانه این محصولات از سیگار کلاسیک بیشتر شود.

آمار نشان می‌دهد که فردی که روزانه 10 نخ سیگار کاغذی مصرف می‌کرده، پس از روی آوردن به ویپ، مصرفی چندین برابر داشته است. همین مصرف بیشتر در عمل، خطرات فراوانی را جسم و روح شخص اعمال می‌کند.

به‌هرحال با تحقیقات فعلی می‌توان اعلام کرد که سیگار‌های الکترونیکی، از سیگار‌های کلاسیک، کم‌خطرتر هستند. در واقع با مصرف این‌گونه محصولات، احتمالاً یکی دو سال بیشتر زنده خواهید ماند و البته مشکلات کمتری را نیز برای اطرافیان خود ایجاد خواهید کرد. هرچند پاسخ پرسش مذکور همچنان «نه » است.

همچنین بخوانید:

چند شخصیتی ؛ علائم این بیماری را بشناسید

گرایش منفی و تاثیرات مخرب آن

وابستگی به موبایل و نشانه های این اعتیاد

اعتیاد به تلفن همراه و راهکارهای ترک آن

از هرچه بترسیم سرمان می آید

  • narges nazif
  • ۰
  • ۰

شیر گیاهی! شاید اولین سوالی که ذهن شما را درگیر ‎کند این باشد که مگر گیاهان هم شیر دارند؟ با دلتا همراه باشید.

شیر گیاهی

تا به حال نام شیر گیاهی را شنیده‎اید؟ شیرهای گیاهی برای افرادی که به شیر گاو حساسیت دارند و همچنین برای افرادی که کلسترول بالایی دارند، بسیار مناسب است.

به گزارش مجله پیام دلتا، برخی افراد مانند گیاهخواران یا افرادی که نسبت به لاکتوز (قند طبیعی شیر) یا کازئین(یکی از پروتئین‎های شیر) حساسیت دارند؛ این محصول لبنی را به کل از برنامه‎ی غذایی خود حذف کرده‎اند. این افراد به جای شیر گاو از شیرهای گیاهی استفاده می‎کنند که ارزش غذایی متفاوتی دارند.

این نوع از شیرها یا نوشیدنی‎های گیاهی از غلاتی مانند جودوسر، برنج، شاه بلوط و همچنین سویا یا مغزهایی مانند بادام و فندق و غیره تهیه می‎شوند؛ به این صورت که این مواد را با آب خیس کرده و صاف می‎کنند. نوشیدنی حاصل را شیر می‎نامند.

شیر گیاهی

خواص شیرهای گیاهی

شیرهای گیاهی به طور کلی حاوی میزان قابل توجهی ویتامین‎ها، فیبرهای غذایی و مواد معدنی هستند. این شیرها فاقد کلسترول و چربی‎های حیوانی بوده و دارای چربی‎های خوب یعنی چربی‎های اشباع‎نشده هستند که سلامت دستگاه قلب و عروق را بالا می‎برند. این نوشیدنی‎ها جایگزین‎های مناسب و خوبی برای شیرهای حیوانی بوده و بسیار زود هضم می‏‎شوند.

شیر بادام

البته در این میان، ترکیب شیر با پودر بادام جایگاه خاصی دارد و نه تنها برای کودکان بلکه به بزرگ‏تر‎ها هم توصیه می‎شود که در رژیم روزانه خود این نوشیدنی خاص را قرار دهند. شیر بادام جایگزین خوبی برای شیر سفید و ساده است؛ چون خاصیت درمانی مختلفی دارد.

شیر بادام مغذی و ضدعفونی‌کننده‌ی روده‌ها است و سرشار از ویتامین‌های A ,B و E و همچنین میزان زیادی کلسیم، آهن و منیزیم و فیبر دارد.

خواص شیر بادام

  • قدرتمندی عضلات
  • درخشش پوست
  • افزایش قدرت بینایی
  • مفید برای دیابتی‎ها
  • کاهش امراض قلبی
  • کاهش وزن
  • کمک به سلامت کلیه

شیر سویا

یکی از شناخته‎شده‎ترین و پرمصرف‎ترین نوشیدنی‌های گیاهی شیر سویا است که از لوبیای سویا گرفته می‎شود. این نوشیدنی از نظر ارزش غذایی و از نظر سطح پروتیدها (3.8 گرم پروتئین در هر لیتر) و لیپیدها شباهت زیادی با شیر گاو دارد.

شیر سویا فاقد لاکتوز، اسیدهای چرب اشباع‎شده و کلسترول است. باید بدانید که این شیر حاوی ایزوفلاون(هورمون‎های گیاهی) نیز هست که روی مسائلی مانند تعادل عملکرد تیروئید یا تعادل هورمونی تاثیر می‎گذارد.

شیرِ برنج

این نوشیدنی از برنج جوشانده‎شده و آرد برنج کامل تهیه می‎شود و حاوی میزان کمی پروتئین (1 گرم در هر لیتر) و کلسیم است. این شیر سرشار از قندهای دیرجذب است و فاقد کلسترول و لاکتوز محسوب می‎شود. شیر برنج انرژی خوبی به بدن می‎رساند و برای افرادی که از عدم تحمل لاکتوز یا کلسترول بالای خون رنج می‎برند، مناسب است.

شیر نارگیل

شیر نارگیل

شیر نارگیل از مایع و گوشت میوه‎ی نارگیل گرفته می‎شود. این نوشیدنی سرشار از آهن، پتاسیم و فسفر است. علاوه بر این، شیر نارگیل را منبع خوب منگنز، مس، سلنیوم و زینک می‎دانند.

فواید شیر نارگیل

  • کاهش وزن
  • کنترل میزان قند خون
  • سودمندی در رفع یا کاهش تشنگی
  • درمان بیماری‎های گوارشی یا ناراحتی‎های معده
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش فشار خون (به دلیل داشتن ویتامین‎های گروه ب و پتاسیم)
  • شفافیت پوست

شیر جوی دوسر

شیر جوی دو سر سرشار از کربوهیدرات‎های پیچیده و همچنین حاوی کلسیم و فیبر است و منبع خوب انرژی محسوب می‌شود. این شیر همچنین حاوی بتا گلوکان است که مانند فیبرها عمل می‎کند و می‎تواند قند و چربی خون را کنترل کند. شیر جوی دوسر فاقد لاکتوز و کلسترول است و برای افرادی که از عدم تحمل لاکتوز و کلسترول بالای خون رنج می‎برند، یک نوشیدنی مناسب محسوب می‎شود.

شیر شاه بلوط

نوشیدنی شاه بلوط سرشار از مواد معدنی، کلسیم و قندهای دیرجذب است. این شیر زودهضم است و مواد معدنی خوبی به بدن می رساند. شیر شاه بلوط باعث افزایش فلور روده می‎شود و برای مقابله با حالت اسیدیته‎ی معده مفید است.

شیر فندق

شیر فندق سرشار از ویتامین‎ها و همچنین آنتی اکسیدان، ضد کرم و تجدید‎کننده‎های مواد معدنی است. این نوشیدنی بسیار زودهضم است و به بدن ما کلسیم، آهن، منیزیم و اسیدهای چرب غیراشباع می‎رساند. این شیر برای افرادی که از عدم تحمل لاکتوز و حساسیت به گلوتن رنج می‎برند، مناسب است.

شیر گیاهی

موارد مصرفی شیرهای گیاهی

شیرهای گیاهی طعم‌های مختلفی دارند و شاید لازم باشد چند شیر را امتحان کنید تا شیر مورد نظر و باب طبع‎تان را پیدا کنید. معمولاً شیر بادام و شیر جو دو سر خوش طعم‌تر هستند.

شما می‌توانید شیرهای گیاهی شیرین و وانیلی را برای صبحانه انتخاب کنید. برای آشپزی شیر سویا فوق‌العاده است. این شیر مانند شیر گاو است. شیر بادام نیز یکی از شیرهای چرب محسوب می‌شود و برای آشپزی مناسب است. همچنین شما می‌توانید از شیر برنج برای تهیه کلوچه استفاده کنید، فقط باید توجه داشته باشید که این شیر خیلی زود می‌برد.

طرز تهیه شیر گیاهی

تهیه‌ی شیر گیاهی سه مرحله دارد:

برای تهیه‌ی شیر گیاهی اول باید غلات، دانه‌ها و مغزهای روغنی یا حبوبات را آسیاب شود.

البته می‌توانید از آرد یا پودر آن‌ها استفاده کنید. سپس به آن آب اضافه کرده و در نهایت صاف می‌کنند. برای تهیه بعضی از این شیرها به فر نیز نیاز هست.

برای تهیه‌ی 250 میلی‎لیتر شیر بادام به 50 گرم بادام نیاز دارید. بگذارید بادام‌ها به مدت چند ساعت خیس بخورند، پوست آن‌ها را بکنید و سپس در مخلوط‎کن ریخته و با دو لیوان آب مخلوط کنید. سپس این شیر را از صافی رد کنید. شیرتان آماده است. کار سختی نیست، امتحان کنید.

برای تهیه‌ی دو لیتر شیر سویا، 250 گرم دانه‌ی سویا بخرید. سویاها را یک روز کامل بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید. اگر دوست داشتید پوست آن‌ها را بگیرید. سویاها را با نیم لیتر آب مخلوط کنید و سپس یک و نیم لیتر دیگر آب به آن اضافه کنید و به مدت 30 دقیقه بپزید. سپس مایع را آبکش کنید و شیر به دست آمده شیر سویا است.

یا اینکه می‌توانید سویاهای خیس‎خورده را کاملاً آسیاب کنید و با 1 لیتر آب مخلوط کنید. سپس مایع مخلوط‎شده را آبکش کنید. مایعی که صاف شده است، شیر سویا نام دارد.

حتما این شیر‎های گیاهی را به خصوص برای تغذیه‎ی بچه‎ها یا سالمندان استفاده کنید البته قبل از مصرف حساسیت و آلرژی‎های معده و سیستم بدن‎تان را چک کنید.

همچنین بخوانید:

چای گیاهی با پشم گربه!

شیر طلا ؛ خوراکی عجیب بیابانی!(+ویدئو)

برنج نوک مدادی خورده اید؟

عدس ؛ خوراکی باهوش ها

چگونه یک جغد ورزشکار باشیم؟

  • narges nazif
  • ۰
  • ۰

شب‎ها عرق می‎کنید و بیدار می‎شوید؟ چه دارویی مصرف می‎کنید؟ یا چه بیماری‎هایی دارید؟ با دلتا همراه باشید.

عرق کردن شبانه

عرق کردن، واکنش طبیعی بدن است اما بسیاری از افراد با تعریق زیاد در طول شب مواجه هستند که در روند خواب و کیفیت آن تاثیر می‌گذارد. تعریق زیاد شبانه با شرایط معمولی فرق دارد و فرد با عرق کردن ناگهانی و بیش از حد معمول طی شب بیدار می‌شود که ممکن است متناوب باشد. با مجله پیام دلتا همراه باشید.

عرق کردن شبانه

علل تعریق شبانه

عرق کردن روندی است که طی آن درجه حرارت، مقدار ادرار، اسید‌های آمینه ضروری و دیگر ترکیبات بدن تنظیم می‌شود. اما چرا شب‎ها به طور ناگهانی عرق می‎کنیم؟

تحریک سیستم سمپاتیک

گرمای هوا در این باره نقش مهمی دارد. فارغ از احساس نامطلوب عرق کردن شدید در زمان خواب، این حالت را باید پیامدی از اختلالی جدی در بدن دانست؛ زیرا به طور کلی، نتیجه تحریک سیستم عصبی سمپاتیک است که دلایل مختلفی در بروز آن نقش دارد و قطعا شناخت آن‌ها اولین عامل بهبود مشکل خواهد بود.

یائسگی

یائسگی شایع‌ترین علت پزشکی تعریق شبانه در خانم‎ها است که تغییرات هورمونی به خصوص کاهش هورمون استروژن مهم‌ترین عامل زمینه‎ساز آن خواهد بود. در این شرایط معمولا فرد از احساس گرگرفتگی رنج می‌برد که بر روند خواب تاثیر می‌گذارد و از طرفی ریتم ضربان قلب نیز تغییر می‌کند. برای مقابله با این مشکل در مرحله اول باید با پزشک متخصص زنان مشورت کرد تا در صورت نیاز درمان‌هایی برای تنظیم عملکرد هورمونی بدن تجویز شود. همچنین توصیه می‌شود این خانم‌ها در محیط خنک بخوابند و در این زمان از لباس‌های راحت و ملحفه‌هایی از الیاف نخی استفاده کنند.

مصرف برخی دارو‌ها

تعریق شبانه یکی از عوارض شایع مصرف برخی داروها است. مطالعات نشان‌ می‌دهد دارو‌هایی که برای درمان اضطراب و افسردگی تجویز می‌شود، معمولا با دوره‌هایی از تعریق زیاد در طول شب همراه هستند. افزون بر این، دارو‌های هورمون‎تراپی، دارو‌هایی که برای کاهش قند خون تجویز می‌شوند و کورتیزون؛ هورمون استروئیدی برای کاهش التهاب و تسکین درد نیز می‌توانند با این عارضه همراه باشند.

عرق کردن شبانه

بیماری سل

اگرچه بیشتر علل زمینه‎ساز تعریق شبانه ناشی از مشکلات حاد نیست اما با این حال بعضی از بیماری‌های مزمن مانند سل نیز ممکن است با چنین علامتی بروز کند.

سل بیماری است که سلامت ریه‌ها را به شدت تحت‎تاثیر قرار می‌دهد و در اغلب موارد با دوره‌های مکرر تعریق همراه است. البته دوره‌های تب بالا، درد‌های قفسه سینه، سرفه همراه با دفع خون و مشکلات تنفسی از دیگر علائم این بیماری محسوب می‌شود.

اختلالات نورولوژیک

اضطراب، تحریک‎پذیری و حالات عصبی، گاه می‌تواند دمای بدن را افزایش دهد و بدن را برای رساندن به درجه حرارت طبیعی به تعریق وا دارد. این واکنش کاملا طبیعی است و فقط طی شب بروز نمی‌کند. با این حال، زمانی که به طور مکرر و شدید در طول شب اتفاق بیفتد، ممکن است با دیگر بیماری‌های مرتبط با سیستم عصبی مانند پارکینسون هم در ارتباط باشد. آسیب‌های ناشی از این بیماری‌ها به سیستم عصبی می‌تواند به اختلال در ارسال پیام به غدد عرق منجر شود.

هیپرهیدروز مزمن

هیپرهیدروز اصطلاح پزشکی است که نشان‎دهنده تعریق بیش از حد است که اگرچه علت پزشکی مشخصی به جز ژنتیک ندارد به عنوان یکی از مشکلات شایع و مزمن شناخته می‌شود. افرادی که دچار هیپرهیدروز هستند، ممکن است از تعریق شبانه و احساس گرگرفتگی نیز رنج ببرند. این افراد هنگام خوابیدن به محیط خنک‎تری نسبت به دیگران نیاز دارند؛ زیرا دمایی که برای بقیه طبیعی است، برای آن‌ها بسیار گرم و کلافه‎‏کننده خواهد بود. این حالت را نمی‌توان مشکل جدی سلامتی دانست اما علائم آن اغلب بسیار ناراحت‎کننده و غیر قابل کنترل است.

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید زمانی بروز می‌کند که غده تیروئید، هورمون‌هایی بیشتر از حد طبیعی تولید کند؛ درنتیجه، متابولیسم بدن تحت‎تاثیر قرار می‌گیرد و فرد از احساس ناراحتی و تغییراتی در بدن رنج می‌برد. احساس خستگی در طول روز و تعریق شدید شبانه می‌تواند از علائم هشداردهنده این بیماری باشد.

به این ترتیب، فرد از احساس گرما رنج می‌برد و حتما نیاز به محیط خنکی برای خوابیدن دارد. این علائم همچنین با تغییرات وزن بدن، لرزش دست‌ها و ریزش موی شدید نیز همراه است. به هر حال، از آن جا که تعریق شدید طی شب تاثیر جدی بر کیفیت خواب دارد، حتما باید در صورت ادامه و تشدید این مشکل با پزشک مشورت کرد تا در صورت نیاز درمان مناسب انجام شود.

همچنین بخوانید:

داستان بیماری های بودار

از هرچه بترسیم سرمان می آید

10 تکنیک انرژی‎زای تابستانی

سردرد تابستانی را بشناسید!

مار سبز ؛ خوردنی مفید و لاکچری

 

  • narges nazif
  • ۰
  • ۰

تا به حال خاویار گیاهی خورده‎اید؟ اصلا اسم این ماده غذایی را شنیده‎اید؟ با دلتا همراه باشید.

کینوا

کینوا گیاهی است که به سبب دانه‌های خوراکی‌اش به خاویار گیاهی معروف است. البته این ماده جزء غلات نیست اما خواصی مشابه و حتی بیشتر دارد. علاوه بر دانه، از برگ گیاه جوان به عنوان سبزی تازه یا به صورت پخته استفاده می‎شود.

کینوا در آمریکای جنوبی کشت و گفته می‌شود که کشت آن در ایران نیز شروع شده است. «اینکاها» به این دانه‌ها «مادر همه‌ی دانه‌های خوراکی» می‌گویند؛ چون خواص فوق‌العاده‌ای دارد. اگر از مشکلات گوارشی رنج می‌برید، کلسترول‎تان بالا است یا می‌خواهید لاغر شوید، می‌توانید به این دانه‌ها اعتماد کنید. با مجله پیام دلتا همراه باشید تا خواص این ماده غذایی را بیشتر بدانید.

کینوا

ارزش غذایی کینوا

گیاه کینوا یک گیاه سنتی است که قدمت 5000 ساله دارد. کینوا بسیار سبک‌تر و خوش‌هضم‌تر از دانه‌های برنج و منبع غنی پروتئین، منیزیم، فیبر، فسفر، ویتامین ب 2، پتاسیم و دیگر مواد معدنی مانند‌ آهن است. مخصوصا برای کسانی که رژیم غذایی دارند و همچنین به گیاه‎خواران توصیه می‌شود.

از برگ‎های جوان به عنوان سبزی تازه یا به صورت پخته در ترکیب غذایی مانند، خوراک سبزیجات، کوکو و آش استفاده می‎شود. ولی محصول اصلی این گیاه، دانه آن است که دارای ارزش غذایی بالایی است. کینوا در کشورهای آمریکای جنوبی به نام‎های خاویار گیاهی و برنج اینکا هم معروف است.

ارزش غذایی بسیار بالای دانه یا بذر آن موجب مقایسه‎ی آن توسط سازمان خوار‎و‎بار جهانی با شیر خشک شده است. دانه‎های این گیاه مقدار سدیم کمتر ولی میزان کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم، آهن، مس، منگنز و روی بیشتری از گندم، جو و ذرت دارند.

تاکنون گیاه کینوا در ایران کشت یا مورد تحقیق قرار نگرفته است. از نظر رنگ بذرها دو رقم کینوا به رنگ‎های سفید، کرم، زرد، صورتی، طوسی، صورتی و سیاه وجود دارد.

کینوا و برنج قهوه‌ای

کینوا یکی ازغلات کامل و خیلی مغذی است که اتفاقاً پروتئین بیشتری نسبت به هم‎خانواده‌های خود دارد. می‌توان گفت یک پیاله‌ی 250 میلی‎لیتری کینوای پخته‎شده حاوی 8 گرم پروتئین است. کینوا نیز مانند برنج قهوه‌ای سرشار از فیبر، ویتامین B، مس، منیزیم و منگنز است. در آمریکای جنوبی، یعنی وطن اصلی این دانه‌ی مغذی را مادر غلات می‌دانند.

افراد مبتلا به بیماری سلیاک که به گلوتن حساسیت دارند، به راحتی می‌توانند از این دانه استفاده کنند؛ چون کینوا بدون گلوتن است. محققان دانشگاه Wake Forest در ایالت کالیفرنیای شمالی آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند، افرادی که روزانه دو فنجان و نصف غلات کامل مصرف می‌کنند، 21 درصد کمتر در معرض بیماری‌های قلبی – عروقی قرار دارند.

کینوا

خواص خاویار گیاهی

مقابله با مشکلات گوارشی

برای کبدهای آسیب‏‎دیده و شکم‌های نفخ‎کرده کینوا انتخاب فوق‌العاده‌ای است. این دانه‌ها در کشورهای آمریکای جنوبی به دانه‌ی طلایی و خاویار گیاهی معروف‌اند. کینوا حاوی فیبرهای غیر محلول در آب است که آب را به خود جذب می‌کند؛ در نتیجه حجیم شده و باعث تحریک عملکرد روده‌ها می‌شود. باید بدانید که حدود یک لیوان از این دانه‌ها حاوی فیبری معادل یک برش نان کامل (سبوس‌دار) است. اگر از مشکلات گوارشی رنج می‌برید، بدانید که کینوا همان دانه‌ی مورد نیاز شما است.

دانه‎ی لاغری

لاغر شدن بدون گرسنگی کشیدن آرزوی قلبی خیلی از خانم‌ها و البته آقایان است. دانه‌های کینوا درست همین کار را می‌کنند. به دلیل اینکه حاوی میزان زیادی پروتئین هستند و به طور طبیعی سیری ایجاد می‌کنند. علاوه بر این‌ها خاویار گیاهی خیلی زود معده را پر می‌کند و جلوی پرخوری را می‌گیرد. باید بدانید که این دانه‌ها کم‌چرب هستند؛ برای همین جایگزین مناسبی برای پاستاها، نان و برنج محسوب می‌شوند.

کنترل‎کننده کلسترول

وقتی صحبت از بیماری‌های قلبی – عروقی است، کینوا یا خاویار گیاهی خواص خود را بیشتر آشکار می‌کند. این دانه‌های پرخاصیت نه تنها از رگ‌ها محافظت می‌کنند بلکه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی را نیز کاهش می‌دهند. می‌پرسید چرا؟ به دلیل اینکه سرشار از فیبر هستند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که فیبرهای محلول در آب، ژلی تشکیل می‌دهند که اجازه نمی‌دهد کلسترول جذب روده شود. علاوه بر این زمانی که میزان کلسترول کاهش پیدا می‌کند، رگ‌ها تمیزتر و بازتر می‌شوند و قلب در سلامت بالایی قرار می‌گیرد. محققان دانشگاه هاروارد معتقدند اگر روزانه 25 گرم غلات مصرف شود، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی به میزان 15 درصد کاهش می‌یابد.

ضد پیری

کینوا حاوی مواد معدنی فوق‌العاده‌ای با خواص آنتی‌اکسیدانی است؛ مانند منگنز و مس و غیره. علاوه بر این باید بدانید که این دانه‌ها باعث فعال کردن آنزیمی می‌شوند که به بدن کمک می‌کند تا با رادیکال‌های آزاد مقابله کند. رادیکال‌های آزاد به دلیل عواملی مانند استرس، آلودگی، غذاهای نامناسب و غیره وارد بدن می‎شوند و سلول‌ها را پیر می‎کنند. با مصرف کینوا شما صاحب صلاحی مطمئن در برابر پیری خواهید شد.

مقابله با دیابت نوع 2

جواب آزمایش خون‎تان نشان می‌دهد که قند خون‎تان بالا است؟ نتایج پژوهشی که در سال 2009 انجام شده است، نشان می‌دهد که «کرستین» موجود در کینوا باعث کنترل میزان قند خون می‌شود؛ به همین دلیل محققان معتقدند که مصرف کینوا به همراه سبزیجات می‌تواند رژیم موثری برای مقابله با دیابت نوع 2 باشد.

مصرف این ماده احساس سیری به فرد می‌دهد؛ به همین دلیل توصیه می‌شود افراد دیابتی از این کربوهیدرات به جای برنج سفید و پاستا استفاده کنند. مصرف این ماده غذایی به همراه سبزی‌های تازه و مقدار کمی روغن زیتون یک وعده غذایی کامل به ‌شمار می‎رود.

تسکین دردهای میگرنی

شما هم از میگرن رنج می‌برید؟ باید بدانید که هرچه زودتر باید خاویار گیاهی را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان کنید. به دلیل اینکه سرشار از منیزیم است و به آرامش رگ‌های خونی کمک می‌کند. این دانه‌ها همچنین حاوی ریبوفلاوین هستند. نتایج یک پژوهش درآمریکا نشان می‌دهد که این ویتامین برای مقابله با میگرن موثر است. بعد از مصرف روزانه 400 میلی‌گرم ریبوفلاوین، مدت زمان دردهای میگرنی کاهش یافته است.

طرز تهیه غذا با خاویار گیاهی

هر یک پیمانه کینوا را با دو پیمانه آب یا آب مرغ و گوشت مخلوط کرد و در حرارت ملایم و به مدت 10 تا 15 دقیقه و مانند برنج تا زمانی که آب آن به طور کامل کشیده شود، می‎پزند. کینوا خیلی زودتر از برنج قهوه‌ای می‌پزد و در واقع از نظر مدت پخت شبیه به برنج سفید است .

با کینوا  Quinoa می‎توان انواع غذاهای گیاهی و سالادهای گرم و سرد و حتی نان، سوپ، کوکو، شامی تهیه کرد . در حقیقت کینوا یا همان خاویار گیاهی 9 آمینو اسید اساسی دارد که آن را به یک پروتئین تمام‎عیار تبدیل می‎کند .

همچنین بخوانید:

مار سبز ؛ خوردنی مفید و لاکچری

10 تکنیک انرژی‎زای تابستانی

شیر طلا ؛ خوراکی عجیب بیابانی!(+ویدئو)

داستان بیماری های بودار

راز طول عمر ؛ چطور 120 ساله شویم؟!

  • narges nazif
  • ۰
  • ۰

چگونه یک مرد جذاب باشیم؟ ممکن است این سوال ذهن شما را هم درگیر کرده باشد؛ پس به شما توصیه می‎کنیم که این مقاله را حتما بخوانید.

جذابیت مرد

ممکن است زمانی که از اسرار زیبایی حرف می‎زنیم، شما به یاد راهکارهای سخت بیفتید یا فکر کنید که این موضوع فقط مربوط به خانم‎ها است؛ اما حقیقت این است که زیبایی و جذابیت حق مسلم آقایان هم می‎‏تواند باشد. با مجله پیام دلتا همراه باشید.

مرد جذاب

چگونه یک مرد جذاب باشیم؟

زیبایی فقط مخصوص خانم‎ها نیست! جذابیت را همه دوست دارند اما آقایان چطور می‎توانند ظاهری زیباتر داشته باشند؟ رعایت نکات بهداشتی هنگام اصلاح صورت یا خارج شدن از منزل و استفاده از مواد آرایشی- بهداشتی طبیعی و مناسب آقایان می‎تواند تا حد زیادی به زیبایی و جذابیت آنها کمک کند.

شستن صورت با پاک‎کننده‎های طبیعی

اغلب مردها صورت‎شان را پس از بیدار شدن از خواب شبانه می‎شویند. در طول شب، سلول‎های پوستی شروع به بازسازی می‎کنند و سلول‎های مرده و چربی روی پوست باقی می‏‎مانند. پوست برای نفس کشیدن نیاز به فضا دارد، فضایی عاری از سلول‏‎های چرب و مرده؛ از همین رو زدودن این سلول‎های مزاحم برای تنفس پوست حیاتی است. برای شست و شو از پاک‎کننده‎‏های مرطوب استفاده کنید و آن را با آب ولرم از روی صورت‎تان پاک و برای خشک کردن صورت نیز از یک حوله نرم استفاده کنید.

پاکیزگی پوست

پوست مردان تقریبا” 15 درصد چرب‎تر از پوست زنان و به طور مشخصی از منافذ بزرگ‎تری برخوردار است و معنای آن این است که سریع‎تر و بیشتر آلوده می‎شود؛ بنابراین خیلی مهم نیست که یک آقا چه نوع پوستی دارد بلکه تمیز نگه داشتن آن اهمیت به سزایی در جذابیت، شادابی و جوانی شخص دارد.

محصولات پاک‎کننده باید تا حد امکان بدون مواد شیمیایی یا به قول معروف تا حد زیادی طبیعی باشند. صابون‎های دئودورانت نباید برای صورت استفاده شوند. یک ساینده یا اسکرآب برای سلامتی پوست (به خصوص مردان) اساسی است؛ چون سلول‎های مرده را برمی‎دارد و سطح صورت را نرم می‎کند و این عمل سایندگی را باید بدون آسیب رساندن به پوست انجام داد.

همیشه بعد از اصلاح و تمیز نمودن از یک مرطوب‎کننده سبک بخصوص در نواحی گردن استفاده کنید. ویتامین E خالص یا روغن آلوئه‎ورا مرطوب‎کننده‎های بسیار خوبی هستند که به شکل مایع یا کپسول استفاده می‎شوند، شما می‎توانید یک کپسول را بشکنید و روغن آن را مستقیما” روی پوست بمالید. به خاطر داشته باشید، رطوبت در نواحی حساس پوست (به خصوص در نواحی زیر چشم) خیلی مهم است. در این ناحیه به هیچ وجه چربی ترشح نمی‎شود و جایی است که گذشت سن را نشان می‌دهد.

مرد جذاب

خداحافظی با ریش‎تراش ارزان‎قیمت

اکثر مردها به طور میانگین پنج بار در هفته اصلاح می‎کنند. تیغ با کیفیت علاوه بر اینکه طول عمر بیشتری دارد، صورت را نمی‎خراشد؛ پس تیغی را برای اصلاح انتخاب کنید که متناسب با حساسیت پوست و درشتی تارهای ریش‎تان باشد.

هیچ‎گاه بدون ژل یا کف اصلاح نکنید

پوست مردها برای اصلاح صورت به رطوب نیاز دارید. باید بدانید که پوست خشک به سرعت خراشیده و زخم می‎شود.

مراقبت‎های پس از اصلاح را فراموش نکنید

اصلاح صورت باعث از بین رفتن لایه رویی پوست می‎شود. بهتر است آقایان برای خودشان یک کیف اصلاح داشته باشند؛ مثلا برای مرطوب کردن پوست و بازسازی این لایه از افتر‎شیو استفاده کنید.

هرگز خانه را بدون استعمال کرم ضد آفتاب ترک نکنید

مراقبت از پوست و مو و در کل زیبایی، در تابستان زحمت دو چندان دارد. مصرف کرم‌ها یا لوسیون‌های ضد آفتاب را به خصوص در فصل تابستان فراموش نکنید؛ زیرا مهم‎ترین و بزرگ‎ترین محصولات در باره زیبایی پوست هستند، به خصوص که بیشتر آقایان ساعت‎های زیادی در طول روز در معرض آفتاب و گرما قرار می‎گیرند.

بهترین کرم ضد آفتاب برای آقایان، کرمی حاوی مرطوب‎کننده با اس پی اف 30 درصد است. مردانی که از کرم ضد آفتاب استفاده نمی‎کنند، بیشتر در معرض خطر صدمات ناشی از نور آفتاب و انواع سرطان‎های پوست قرار می‎گیرند.

همچنین بخوانید:

12 خاصیت شگفت‎ انگیز آب برنج

رنگ مو و عوارض آن در بارداری

زالو ؛‌‌ کرم سیاه درمانگر

روغن خراطین ؛ اکسیر جوانی

فواید دوش آب سرد

  • narges nazif
  • ۰
  • ۰

فواید شنا کردن

تجربه شنا کردن در فصل تابستان تقریبا چیزی شبیه یک معجزه است! با این کار نه تنها خنک می‎شوید بلکه سلامت بدن‎تان هم تضمین خواهد شد.

شنا

شنا ورزشی مفرح برای همه افراد است. این ورزش هزینه زیادی هم ندارد و می‎تواند در کنار تفریح و سرگرمی یک مهارت محسوب شود.

 درواقع شنا یکی از بهترین‌ ورزش‌ها برای داشتن تناسب اندام است. همچنین این ورزش بر سلامت ذهن نیز تاثیر می‌گذارد. با مجله پیام دلتا همراه باشید تا ضمن تجربه کردن یک آب‎بازی جانانه و خنک در تابستان، با فایده‎های زیادی این ورزش آشنا شوید.

شنا

فواید ورزش شنا

شاید شما فکر کنید که شنا کردن فقط جنبه‎ی تفریح و سرگرمی دارد یا روی بدن شما تاثیر خاصی نمی‏‎گذارد؛ این فکر قطعا اشتباه است؛ پس با ما همراه باشید.

به کارگیری تمام بدن

شنا تمام  عضلات بدن را به کار می‌گیرد. یک فرد باید از عضلات دست، پا، میان‎تنه و شکم برای شنا کردن استفاده کند. شنا همچنین باعث بالا رفتن ضربات قلب بدون افزایش استرس می‌شود. این ورزش قدرت و حجم عضلات را افزایش می‌دهد .

افزایش قدرت قلبی – عروقی

ورزش‌های قلبی – عروقی ورزش‌هایی هستند که قلب، ریه‌ها و سیستم عروقی بدن را به کار می‌گیرند. شنا جزء این گروه از ورزش‌ها است. بررسی‌ها نشان داده است افرادی که شنا می‌کنند، نسبت به افرادی که فعالیتی ندارند؛ 50 درصد کمتر در معرض مرگ قرار دارند. در حقیقت شنا فشار خون را کاهش می‌دهد و قند خون را کنترل می‌کند.

شنا یک مهارت است

شنا کردن علاوه بر افزایش سلامتی یک مهارت است و می‌تواند حتی در شرایط خاص جان شما را نجات دهد.

ورزش مفید برای آرتروز

افرادی که آرتروز دارند و نمی‌توانند ورزش‌های شدید انجام دهند، می‌توانند شنا کنند؛ زیرا آب به عضلات و مفاصل فشار وارد نمی‌کند.

مفید برای معلولان

افرادی که معلولیت جسمی دارند هم می‌توانند شنا کنند و انجام دادن این ورزش برای آنها راحت‌تر است؛ البته این افراد هم مثل سایر شناگران باید مهارت‎های لازم را کسب کنند و زیر نظر مربی آموزش ببینند.

مفید برای شش‏‎ها و آسم

شنا توانایی ریه‌ها را افزایش می‌دهد و تنفس را کنترل می‌کند. هوای مرطوب داخل استخر نشانه‌های بیماری آسم را کاهش می‌دهد.

در واقع، هنگامی که سرتان زیر آب است، میزان اکسیژن حداکثراست. در مقابل، بدن سعی می‎کند به طور بهینه‎تری از این اکسیژن استفاده کند. به علاوه، یاد می‎گیرید با هر نفس، هوای تازه‎تری استفاده  و در بازدم دی اکسید کربن بیشتری را خارج کنید.

کالری‎سوزی و لاغری

شنا یکی از بهترین ورزش‌ها برای کالری‎سوزی است. میزان کالری‎سوزی شنا به شدت ورزش و بدن فرد بستگی دارد؛ پس اگر می‎خواهید لاغر شوید، این ورزش را زیر نظر مربی با انجام دادن حرکت‎های ویژه برای لاغری اندام‎تان انجام دهید.

ورزش نشاط‎بخش

افرادی که حوصله ورزش کردن ندارند، می‌توانند شنا را انتخاب کنند. این ورزش‌ نشاط‎بخش است و نه فقط فرد را خسته نمی‌کند بلکه به او انرژی و احساس آرامش بیشتری می‎دهد.

افزایش کیفیت خواب

این ورزش برای افرادی که مایل به داشتن خواب بهتر هستند و به بی‎خوابی دچار هستند ، مناسب است.

بهبود بخشیدن به روحیه

ورزش و به خصوص شنا کردن و در آب بودن باعث ترشح آندورفین می‌شود. به ‌این‌ ترتیب، روحیه و اعتماد به نفس فرد بهبود می‎یابد.

کنترل استرس

مگر می‎شود در آب باشید و آرامش پیدا نکنید؟ شنا کردن باعث کاهش استرس و اضطراب بدن می‌شود.

دونده بهتری می‎شوید

با افزایش ظرفیت دریافت اکسیژن، شنا کردن ظرفیت استقامتی را به شدت افزایش می‎دهد. اگر قصد دارید امسال در دوی مارتن شرکت کنید این خبر خوبی است! شناگرانی که از تکنیک تنفس کنترل‎شده استفاده می‎کردند (گرفتن دو نفس در طول استخر) بعد از 12 جلسه شنا، قدرت دویدن خود را تا 6 درصد افزایش دادند.

ارتباط شنا و فعالیت مغز

بر اساس پژوهش‎ها، وقتی زنان تا سطح قلب خود در آب فرو می‎روند، جریان خون تا 14 درصد افزایش می‎یابد. محققان اعتقاد دارند فشار آب  روی سینه احتمالا دلیل آن است و اکنون در حال پژوهش هستند که آیا ورزش‎های آبی بیشتر باعث افزایش جریان خون به مغز می‎شود یا ورزش‎هایی که در خشکی هستند.

درمان کمر‎درد

تحقیقات نشان داده است که شنا یا راه رفتن در آب می‌تواند تاثیر به مراتب بیشتری از عمل‌های جراحی در درمان کمردرد داشته باشد؛ زیرا انجام این ورزش‌ها موجب می‌شود عضلات اطراف کمر قوی شده و فشار از روی دیسک برداشته شود.

شنا

مراقب بیماری‎های استخری باشید

شنا کردن در فصل گرما، معمولا در بین افراد زیاد می‎شود. اگر یک فرد بیمار در یک استخر شنا کند، آب را آلوده و سایر افراد را بیمار می‎کند. آب آلوده استخر باعث بروز بیماری‎های مختلفی مثل اسهال، بیماری پوستی، عفونت گوش، عفونت چشم و عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مثل حلق و بینی می‎شود. البته کودکان بیشتر آب را آلوده می‎کنند و باید یاد بگیرند که در آب مدفوع نکنند!

باید بدانید که نه فقط آب آلوده بلکه رختکن‌ها، حمام استخر و دمپایی‌های مشترک نیز می‌تواند عامل انتقال برخی ویروس‌ها باشد؛ مثلا ویروس هپاتیت A می‌تواند از این راه‌ها در استخرهای آلوده منتقل شود؛ زیرا عامل این بیماری گوارشی  ویروسی است که می‌تواند به راحتی از طریق تماس با آب آلوده سرایت کند.

مراقبت‎های قبل و بعد از شنا

  • همیشه قبل از ورود به آب استخر دوش بگیرید.
  • از کلاه و عینک شنا به عنوان محافظ استفاده کنید.
  • به علت اکسیداسیون مس توسط کلر، ممکن است موها کمی به رنگ سبز متمایل شود. برای جلوگیری از این کار، موها را به روغن نارگیل یا زیتون آغشته کنید.
  • همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشید و هنگام شنا، جرعه جرعه آب بنوشید.
  • پس از شنا، حتما دوباره دوش بگیرید و موها را شامپو بزنید تا مواد شیمیایی از روی موها کاملا شسته شود.

همچنین بخوانید:

بازی درمانی؛ دنیای رنگی کودکانه

وابستگی به موبایل و نشانه های این اعتیاد

از هرچه بترسیم سرمان می آید

طلا بخوریم!

راز طول عمر ؛ چطور 120 ساله شویم؟!

 

  • narges nazif
  • ۰
  • ۰

چرا باید صبحانه بخوریم؟ حتما شما هم شنیده‎اید که می‎گویند صبحانه‎ات را خودت بخور! اما واقعا چرا اولین وعده غذایی اینقدر اهمیت دارد؟

صبحانه

صبحانه اولین وعده غذایی مهم روزانه است و چشم‌پوشی از آن در طولانی‌مدت آسیب‌های جدی به سلامت بدن وارد می کند. در حقیقت شتاب زندگی مدرن باعث شده است که همیشه وقت کم بیاوریم. در این بین خیلی‌ها برای جبران کمبود وقت قید صبحانه را می‌زنند و احتمالا با نوشیدن یک چای از خانه بیرون می‌روند، بدون اینکه عواقب خطرناک این کار را در نظر بگیرند. با مجله پیام دلتا همراه باشید تا راز این وعده غذایی مهم را بدانید.

صبحانه

عوارض و ضررهای نخوردن صبحانه 

فعالیت مغز

به طور کلی، نتایج تمام پژوهش‌های انجام‎شده در خصوص صبحانه نشان می‌دهد که مصرف منظم صبحانه باعث افزایش قدرت حل مسائل، بهبود یادگیری، افزایش خلاقیت کاری و حافظه بهتر می‌شود.

رژیم لاغری و چاقی

برای کنترل بهتر وزن‎تان حتما صبحانه میل کنید. نتایج پژوهشی که در سال 2003 و در مجله‏‎ی Epidemiology  به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد افرادی که برای رژیم لاغری خود قید صبحانه را می‌زنند، بیشتر در معرض چاقی مفرط قرار می‌گیرند. درواقع مصرف مواد غذایی مناسب برای صبحانه مانع از تجمع انسولین در بدن می‌شود.

کاهش سیستم ایمنی

نخوردن صبحانه می‎تواند سیستم ایمنی بدن را کاهش دهد، به طوری که ما در معرض  بیماری‎های باکتریایی و ویروسی از قبیل آنفولانزا و سرفه قرار خواهیم گرفت.

مشکلات معده

گاستریت یا ورم معده اغلب برای افرادی روی می‎دهد که صبحانه نمی‎خورند یا اینکه صبحانه را در یکی از وعده های غذایی خود  قرار نمی‎دهند. گاستریت ناشی از گازی است که به طور مداوم توسط معده تولید می‎شود.

کاهش جذب مواد مغذی

صبحانه اولین وعده‎ی غذایی برای تامین مواد مغذی بدن است. افرادی که به آن اهمیت نمی‌دهند؛ کلسیم، فیبر، زینک (روی)، آهن و ویتامین‎های A، C و B2  دریافت نمی‌کنند و درنتیجه با داشتن بدنی ضعیف بیمار خواهند شد.

 افزایش گرسنگی

یکی از دلایل ضعف کردن و احساس گرسنگی مداوم، نخوردن صبحانه است. افرادی که روز خود را با مصرف صبحانه آغاز می‌کنند، وزن متناسب‌تری دارند و کمتر گرسنه می‌شوند اما زمانی که شما روز خود را بدون صبحانه آغاز می‌کنید، معده‎تان نشانه هایی به مغز می‎فرستد و اعلام خالی بودن می‌کند؛ در نتیجه از همان ابتدای روز حس گرسنگی در بدن‌تان شکل گرفته و باقی می‌ماند.

خستگی بدن

صرف نظر کردن از خوردن صبحانه باعث می‌شود سطح انرژی بدن پایین آمده و میزان فعالیت‌های جسمی نیز کاهش یابد. باید بدانید که مغز و بدن برای داشتن عملکردی مناسب به گلوکز نیاز دارند؛ در نتیجه بعد از گرسنگی شبانه، فقط صبحانه می‌تواند تغذیه و انرژی لازم برای آغاز فعالیت‌های روزانه را به بدن بدهد.

بنابراین سعی کنید در اولین وعده غذایی روزانه خود از شیر، تخم‎مرغ، آبمیوه و اسموتی‎های طبیعی در کنار میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید.

صبحانه

خوردن خوراکی‎های ممنوع در صبحانه

سوسیس و کالباس

 گوشت‎های فرآوری‎شده و چاشنی‌های مورد استفاده آنها با بیماری‌های قلبی و سرطان روده بزرگ مرتبط هستند؛ پس نباید آنها را زیاد مصرف کنید، مخصوصا در وعده صبحانه.

کورن فلکس

 اگرچه خیلی‎ها طرفدار کورن فلکس‎ها هستند اما باید بدانید که رنگ‎ها و مواد شیمیایی استفاده‎شده در کورن فلکس‎ها مضرند و می‎تواند باعث بیش‎فعالی کودکان یا چاقی آنها شود.

شیرینی و کیک

 مواد غذایی مثل شیرینی دانمارکی، رول دارچین و نان‎های شیرین و برشته‎شده، کالری و چربی بالایی دارند که باعث می‎شوند شما به دلیل حجم کم شیرینی‎ها سیر نشوید اما در عوض کالری زیادی دریافت کنید.

صبحانه

مواد غذایی مفید در صبحانه

می‎توانید اولین و مهم‏ترین وعده غذایی خود را با خوراکی‎های غنی از ویتامین شروع کنید که به شما احساس سیری واقعی بدهند و سلامتی و انرژی بدن‎تان را تضمین کنند.

  • یک کاسه عدسی کم‎چرب
  • یک‌ تا 2 عدد تخم‌ مرغ‌ عسلی‌
  • یک‌ لیوان‌ شیر کم‌‎چرب‌ همراه‌ خرما
  • نان سبوس‎دار با یک قاشق کره بادام‎زمینی
  • املت‌ بسیار کم‌‏چرب‌ همراه‌ با نان‌ سبوس‌‎دار‏
  • پنیر کم‌‎چرب و‌ کم‌‎نمک‌ همراه‌ نان‌ سبوس‌‎دار
  • یک‌ لیوان‌ آب‌ پرتقال‌ همراه‌ یک‌ عدد تخم‌مرغ‌ عسلی

همچنین بخوانید:

طلا بخوریم!

12 خاصیت شگفت‎ انگیز آب برنج

شیر طلا ؛ خوراکی عجیب بیابانی!(+ویدئو)

شب ادراری کودکان

سردرد تابستانی را بشناسید!

  • narges nazif